Mopon karkaamisesta, osa II

Hiroshige Tiellä Edoon, Lake at Hakone.

Lake at Hakone Utagawa Hiroshigen teos Lake at Hakone on osa hänen puupiirrossarjaa: Viisinkymmentäkolme pysähdyspaikkaa Tōkaidōn maantien varrella Hiroshige eli 1797–1858 ja on Hokusain ohella yksi Japanin kuuluisimmasta taiteilijoista, jotka käyttivät Ukiyo-e puupiirrostyyliä. Viisinkymmentäkolme pysähdyspaikkaa Tōkaidōn maantien varrella on yksinkertaisesti puupiirrossarja Tokaidon tien tapahtumista, näkymistä ja elämästä. Puupiirrosarjan töitä vedostettiin paljon ja niitä myytin mm. postikortteina. Lake at Hakone on yksi näistä näkymistä, levähdyspaikoista. Teos katselee järveä ja sen ympäröiviä vuoria ja vuorien välissä kiemurtelevaa tietä hieman kauempaa, korkeammalta. Kuvasta huokuu kesä, auringonnousu ja alkava kiireinen päivä maantein varrella. Minulle Hiroshigen töissä yhdistyvät arki ja ylevyys. Aiheet ovat kovin arkisia, mutta tekotapa ja toteutuksen huolelliuus ja aiheen kunnioittaminen tekevät arkisesta kuvasta, hieman kuin nykyajan lomakuvasta tärkeän, tarkoituksellisen. Viisinkymmentäkolme pysähdyspaikkaa Tōkaidōn maantien varrella jo pelkästään nimenä huokuu tarinoita. Tarinoita sen ajan ihmisistä ja elämänmenosta, joita puupiirroksissa kuvataan, mutta lisäksi taiteilijasta itsestään. Pääsemme ikäänkuin seuraamaan hänen matkakirjaansa. Teoksista tulee mieleen että ne ovat ikäänkuin lomakuvia, joita tekijä lähettää kotiin, kuvaamaan matkalla näkemäänsä. Tosiasiassa teokset eivät ole syntyneet yhden retken aikana, vaan paljon pidemmän aikavälin, ja usean retken tuloksena. Kuitenkin töiden välitön tunnelma ja jatkuvuus luovat tunnelmaa jatkumosta, yhdestä retkestä. Kuvasarjasta minulle nousevat mieleen road moviet, matkustaminen ja sen vapauttava tunnelma. Seikkailu. Alexander Payne kuvaa elokuvassaan Sideways tarinaa kahdesta kaveruksesta, jotka päättävät lähteä ajelulle kalifornian viiniseudulle. Matkan varrella he tapaavat ihmisiä, maistelevat viiniä ja puhuvat elämästä. Elokuvan otokset toimivat hieman kuin postikortteina elokuvan päähenkilöide matkasta. Ne kertovat samaan aikaan viiniseudusta kuin myös heidän omasta matkasta. Molempien töiden matka on vapauttavaa matkailua. Hidasta ja pohtivaa. Tekijät ovat lähteneet matkalle vailla kiirettä pääpisteeseen. Tällöin matkasta, ja joka hetkestä tulee merkityksellinen. Matkatessa ajan merkitys muuttuu, yleinen aika muuttuu henkilökohtaiseksi ajaksi, yhteiskunnan velvoitukset vähenevät. Lake at Hakonessa on ajaton tunnelma. Toki ihmiset jatkavat kulkuaan ja töitään Tokaidon tiellä, mutta kuvan ottaja, kuva on irroittautunut rutiinista ja katsoo ympärilleen. Kuvassa nähdään järven tyyneys, auringonnousun herkkyys, kallion rikkaat värit. Elämä saa tuuletusta ajan virrasta. Sidewaysin tarina on ehkä hieman kiemuraisempi. päähenkilöt eivtä koe vapautta tilanteistaan. Silti heidän matkansa on nousu vuoren laelle, katselemaan arjen kulkua, miettimään oman elämänsä osallisuutta siinä. Aika antaa tilaa omien kokemusten ääneen lausumiseen.

Comments are closed.